Revelstoke - Banff - Reisverslag uit Banff, Canada van sandramarloes - WaarBenJij.nu Revelstoke - Banff - Reisverslag uit Banff, Canada van sandramarloes - WaarBenJij.nu

Revelstoke - Banff

Door: Sandra en Marloes

07 September 2010 | Canada, Banff

6/9
Revelstoke – Banff

Vandaag stond er een mooie rit op de planning van Revelstoke naar Banff. Voordat we echt op weg gingen hebben we snel nog even een blik op Revelstoke Dam geworpen. Een enorme dam die een stuwmeer creëert voor de opwekking van elektriciteit.
Daarna zijn we over de Meadows in the Sky Parkway vlakbij Revelstoke gereden. Deze prachtige weg voert naar hoog gelegen weiden waar prachtige bloemenvelden schijnen te zijn. Ja schijnen, want vandaag bleek de laatste 5km van de weg afgesloten te zijn voor verkeer omdat het SNEEUWDE! Vol goede moed zijn we toch de eerste 23km naar boven gereden tot de afzetting. Na ons lekker dik te hebben ingepakt hebben we alvast wat winterse kerstfoto’s genomen en een lekker stukje gewandeld door de sneeuw. Toen Robins neusje lekker rood was, zijn we weer de camper in gegaan en naar beneden gereden.
Na 1,5h rijden op Highway 1 zijn we gestopt en hebben de Skunk Cabbage Trail gelopen. Weer een echte boardwalk. Het gebied waar deze korte boardwalk doorheen loopt bevat veel van deze Skunk Cabbage, die zijn naam dankt aan de stank die hij verspreid wanneer hij bloeit. (het is familie van de reuze aronskelk). Zelfs nu, ruim na de bloeiperiode, was nog een penetrante geur aanwezig.

Nog even doorgereden en weer de camper uit voor een nieuwe wandeling: Hemlock trail. Deze trail liep dwars door een woud met Hemlocksparren…prachtig!
Omdat we nog een flinke afstand voor de boeg hadden, is na de lunch onze volgende interessante stop in Yoho National Park (NP). Hier zijn we gestopt bij het prachtig blauwe Emerald Lake en een natuurlijke brug over een rivier. Yoho is een prachtig park om doorheen te rijden en we hebben genoten van de eerste blikken op de reusachtige bergen van de Rocky Mountains. In dit NP ligt ook de tijdsgrens weer, dus onze horloges moesten weer verzet worden.
We wilden graag doorrijden tot Banff en kozen vandaag voor Highway 1…niet zo’n slimme keuze bleek, want er was zo’n 40km wegwerkzaamheden en daar bovenop was het ook nog eens Labour Day. Iemand van de toeristinfo vertelde ons later dat iedereen toch weet dat je dan niet moet reizen. Tja, iedereen behalve al die mensen die in die hele lange file stonden en wij.
Veel later dan gepland kwamen we in Banff aan. We zijn naar de grootste camping gereden om zeker te zijn van een plaatsje. Het bleek Tunnel Mountain te zijn, die beschikt over zo’n 1000 plekken voor campers en tenten. We hadden nog niet gekookt en honger, dus snel na het registreren op de camping Banff in gegaan voor een heerlijke pizza en daarna lekker slapen.

7/9
Banff
Jeetje wat is het wennen om zo hoog in de bergen te zijn….het is hier koud! Vannacht daardoor minder lekker geslapen en Robin wilde lekker warm tussenin liggen.
Vanochtend zijn we eerst met de Banff Gondola omhoog geweest om te genieten van prachtige uitzichten op het dal, de bergen en de wolken die daar omheen hingen. Op de top bleek een heel oud weerstation te staan. Het was ca. 1,5 bij 2m groot en daar had dus ook iemand in gewoond. Verder heeft Robin zich heel erg vermaakt met de verschillende soorten eekhoorns die daar op de top rondliepen.
Na de Gondola was het tijd voor het verkennen van de stad en shoppen. Er zijn hier heeeeeel veeeeel toeristenwinkeltjes met erg veel en veel te dure kitsch. Ze hebben ook erg leuke dingen, maar de prijzen zijn in Canada toch wel hoog. Soms zelfs hoger dan in Nederland. Rompers bijvoorbeeld kosten dan $20 wat ongeveer 16 euro is. Superleuke rompers, dat wel…maar wij gaan het niet betalen. Wel hebben we een leuk shirtje voor Robin in de uitverkoop gekocht met daar op, hoe kan het ook anders, een koe.
Opvallend is dat het hele dorp hier gerund lijkt te worden door Aziaten. Met name in de toeristenwinkels staan alleen maar mensen van Aziatische afkomst.
Verder hebben we de Bowfalls snel bekeken…een mini watervalletje in het dorp. Daarna zijn we naar Lake Minnewanka gereden en hebben hier vlakbij een camping gevonden. De camping lag aan het meer Two Jack Lake. Vanaf de camping hebben we ongeveer 5 km naar Johnston Lake gelopen en terug hebben we een lift geregeld omdat het weer plotseling leek te gaan omslaan en het donkerder werd. Twee vriendelijke Canadese jongens hebben ons helemaal terug naar de camping gebracht.

• 12 September 2010 - 12:23

Elly:

Complimenten voor jullie reisverslagen zeg! Ik heb het gevoel mee te reizen zo; en hartstikke leuk de foto's! Wat een immens groot land. Behoorlijk kneuterig dan hier, he. Liefs.

• 12 September 2010 - 19:44

Ria Henk:

Jullie maken een fantastische reis waarbij jullie veel zien en beleven. De foto's geven een prachtig beeld van Canada. Alleen jammer dat het zo koud is. Veel plezier verder.

• 13 September 2010 - 13:50

OpaAa:

Lief drietal,

Mooi hé, zo'n wintersportvakantie? Dan ben je maar voorbereid als hier de barre winter begint. (Zit daar iets van jalouzie achter Willem....??? mwoh....).

Ik vraag me af of jullie Robin straks wel weer mee naar huis krijgen. Het lijkt haar daar best te bevallen. Wat een meid is het toch, hé?

Ik ben blij dat het allemaal zo goed loopt (nou ja, een file meer of minder, dat hoort erbij).

Nog veel plezier en hou jullie zelf en de boel heel svp.
    OpaAa

P.S. Ik heb na keuring de verheugende mededeling ontvangen van het CBR dat ik mijn rijbewijs weer kan ophalen. Kan 'k weer lekker gaan racen!!??