Nanaimo - Port Alberni - Tofino - Reisverslag uit Tofino, Canada van sandramarloes - WaarBenJij.nu Nanaimo - Port Alberni - Tofino - Reisverslag uit Tofino, Canada van sandramarloes - WaarBenJij.nu

Nanaimo - Port Alberni - Tofino

Door: Sandra en Marloes

16 September 2010 | Canada, Tofino

15/9
Nanaimo – Port Alberni

Nanaimo is een wat grotere stad, die niet heel veel te bieden heeft wat wij interessant vinden. We rijden een rondje en besluiten snel door te gaan richting Port Alberni.
In Rathtrevor Beachpark vlakbij Parksville stoppen we voor een lunch in de camper omdat het regende en daarna hebben we nog even over het strand gewandeld. Toen we weg reden zagen we nog 2 kleine hertjes.
Onderweg zagen we het bordje voor het North Island Wildlife Recovery Centre waar ze allerlei soorten dieren opvangen en indien mogelijk weer in de natuur uitzetten. Het is ook een soort dierentuintje waarin ze mensen willen voorlichten over het wildlife hier en hoe daarmee om te gaan. Hiervoor worden dieren gebruikt die niet gezond en fit genoeg meer zijn om terug te keren naar de natuur. We zien hier onder andere: bald eagles (Amerikaanse adelaars), Gold eagles, zwarte beer (Knut), uilen, haviken, raven ( één witte door vergiftiging) en duiven.

We rijden door naar Cathedral Grove in Mc Millan Provincial Park. In dit oerbos staan enorm grote Douglas sparren, waaronder een ruim 800 jaar oude met een omtrek van meer dan 3 meter en ongeveer anderhalf keer zo groot als de Toren van Pisa. Ook staan er Western Hemlock, Grand Fir en Western Red Cedar bomen. Op nieuwjaarsdag 1997 is er een storm door het bos getrokken die vele van deze oerreuzen heeft laten knakken als luciferhoutjes. De boomstammen liggen er nog steeds om zo een voedzame bodem voor de volgende generatie woudreuzen te vormen.

16/9
Port Alberni – Tofino
Een prachtige weg door het Pacific Rim National Park leidt ons, deels over gravel door wegwerkzaamheden, naar Tofino. We hebben besloten vandaag niet te veel stops te maken omdat we deze weg twee keer zullen rijden. We willen op tijd in Tofino zijn om te kijken of we morgen met een boot mee kunnen om walvissen te gaan spotten.
Om 13.15h komen we bij whale watch bedrijf Jamie’s aan. Er blijkt om 13.30h een boot te vertrekken waar op we mee kunnen…snel, snel, snel..dikke kleren aan, broodje mee want we moesten nog lunchen, camera’s, verrekijker, etc.. en huppa de boot op!
Oeps…reispilletjes vergeten….
Al snel 1 dolfijn langs de boot en een bald eagle in een boom. Toen na een half uurtje varen een groep van 4 orka’s! Ze waren nu voor de derde dag achter elkaar in dit gebied, terwijl ze er normaal maar één dag per drie weken blijven. We hebben dus geluk. Het geluk bleek nog groter toen bleek dat deze lieve diertjes een prooi hadden gevangen (waarschijnlijk een dolfijn). Er lag in ieder geval een rood stuk in het water waar de meeuwen zich erg mee vermaakten. De orka’s zwommen om en over elkaar heen en gingen zelfs voor ons rechtop in het water “staan”. Ook werd ons de prachtige staart getoond. En dit alles leek bijna in een vertraging van serene rust te verlopen, ondanks alle bewegingen.
We bleven lekker lang naar deze schitterende dieren kijken! Echt TOP, maar het bootje ging alle kanten op en Sandra blijft natuurlijk gevoelig voor zeeziekte…dus even snel de achterboeg opzoeken en weer verder genieten.
Toen we weer gingen varen was het zeeziekteleed bij vele passagiers al snel geleden en genoten we verder van de prachtige uitzichten op de oceaanzijde van het Pacific Rim National Park met zijn ruige rotsen.
We stopten bij een groepje zeeleeuwen en op een rots een stuk verderop lagen zeehonden lekker te zonnebaden. Hadden we al gezegd dat het bewolkt maar lekker weer is en bijna windstil?!

De kapitein kondigde aan dat de bultruggen zich verborgen leken te houden en na nog langer door zoeken bleek dat deze dieren heel goed verstoppertje kunnen spelen. We hebben ze helaas niet gezien. Wel kwamen we nog een groep van 4 orka’s tegen. Deze groep had ook een mannetje die meteen opviel door zijn veel grotere vin. Mannetjes in groepen zijn vrij uitzonderlijk. Later zagen we ook een baby in de groep. Opeens begon de kapitein te roepen. De baby was uit het water gaan springen naar een vogel, iets wat hij blijkbaar nog nooit had gezien. Korte tijd later sprong het kleintje weer en toen vertrok de groep orka’s en moesten wij weer terug naar de haven.
Koud, moe maar zeer zeker tevreden kwamen we van de boot af.

We zijn nog even Tofino ingegaan voor wat boodschapjes en daarna zijn we naar de camping in het National Park gereden. Een prachtige camping tussen de hele mooie bomen van het regenwoud en vlakbij de zee. We zijn na het eten naar het strand gelopen en hebben naar een prachtige zonsondergang kunnen kijken.
Wat een dag!!!

• 22 September 2010 - 06:44

Yvonne:

Kun je dat boomstronkje waar Robin op zit voor mij meenemen, prachtig voor in de tuin!

• 22 September 2010 - 07:21

Bregtje:

ok, nu ben ik pas echt jaloers: orka's!!! geweldig hoor. heerlijk ook, al die foto's: bijna alsof ik er zelf bij ben! (en Robin doet het heel erg goed he?)

• 22 September 2010 - 13:39

OpaAa:

Ik kom net terug uit Kenia (op "waarbenjij.nu")en doe gelijk Canada even mee. Jullie moeten daarvoor vele kilometers reizen, maar ik doe het op mijn gemakkie. Hé, wacht eens even, nu niet jaloers worden, gun een ander ook wat.
    Zo, lekker even "bekken".
    Prachtig dat jullie de gelegenheid hebben om dit alles life mee te maken. Prachtig ook dat jullie ons erin laten delen.
    Lieve groet,OpaAa.

• 22 September 2010 - 18:27

Henk Ria:

Prachtige foto´s. Deze vakantie is elke dag een belevenis. Wat een geluk om de orka´s van zo dichtbij te mogen bekijken.

• 23 September 2010 - 17:53

Wil Mol:

Wat een grandioze reis maken jullie.

Orka's wauw !!!!!!!!!

• 23 September 2010 - 18:19

Sylvia:

Wow, ook al orka's gezien. Wat te gek! Mooie foto's!