Salmo - Fairmont - Revelstoke - Reisverslag uit Revelstoke, Canada van sandramarloes - WaarBenJij.nu Salmo - Fairmont - Revelstoke - Reisverslag uit Revelstoke, Canada van sandramarloes - WaarBenJij.nu

Salmo - Fairmont - Revelstoke

Door: Sandra en Marloes

05 September 2010 | Canada, Revelstoke

Zaterdag 4/9

Salmo - Fairmont (hotsprings)
Na een verfrissende douche zijn we richting Cranbrook vertrokken. Na ongeveer een uur rijden ging de weg behoorlijk stijl omhoog en werd een bergpas aangekondigd. Kootenay Pass is 1774 meter hoog en op de top van deze bergpas bleek het lieflijke Bridal Lake te liggen. Tijd voor een stop! Aan dit meer hebben we een heerlijk broodje met aardbeien gegeten. Tijdens het eten zag Marloes het eerste dier voor vandaag….een grondeekhoorn. Een schattig beestje dat zelfs voor onze grote dierenliefhebster ondanks haar harde geschreeuw geen angst leek te hebben.
Toen we verder reden kwamen we Dall’s schapen tegen. Ze liepen lekker over de weg en trokken zich niets aan van de auto’s die met 100 km/h aan kwamen.

Onder aan de bergen kwam een hele grote vallei. Een bord verwees ons naar een Creston Valley Wildlife Centre. Er bleek hier sprake te zijn van zeer grote wetlands. Prachtig, zeer vochtig gebied waar vele honderden vogelsoorten, amfibieën, reptielen, zoogdieren en zelfs schildpadden verblijven of doorheen migreren. Na een korte wandeling reden we verder richting Cranbrook.
We hebben nog niets verteld over de winkelcentra hier. En eerlijk gezegd weten we ook niet waar we moeten beginnen. Bedenk een hele grote meubelboulevard (bijv. Alexandrium x minimaal 100) en zet daar allerlei Carrefour-achtige winkels in. Het gaat hier dus om allerlei megastores. Een AH-XL is er echt niets bij. Midden door deze meubelboulevard loopt de snelweg en aan weerzijden van de snelweg staan ongeveer 300 grote billboards van alle supermarkten en vele fastfood-ketens (minimaal 30 per boulevard). We hebben nu al verschillende stadjes gehad en iedere keer worden we door alle schreeuwerigheid omver geblazen. Het is zoveel informatie dat het moeilijk is om ook nog op het verkeer te moeten letten. En kiezen waar je boodschappen wilt doen en wat of zelfs maar waar je wilt eten lijkt ons bijna een dagtaak. Daarom eten wij dus gewoon gezond in onze camper, misschien binnenkort toch maar weer eens langs Tim Hortons voor een dozijn donuts…

We moesten vanmiddag onze horloges een uur vooruit zetten omdat we over de tijdslijn gingen. Het tijdsverschil met Nederland is nu 8 uur.
Vanmiddag zijn we naar Fort Steele geweest. Dit is een oude nederzetting uit eind 19de eeuw die in originele staat is terug gebracht. Er lopen mensen in klederdracht rond en er zijn allerlei wildwest-achtige gebouwen te zien. We gingen lekker een ijsje eten, alleen bleek dit voldoende voor een avondmaal. ‘2 bolletjes’ was ongeveer zo groot als 6 bollen ijs bij ons! Zelfs de Canadezen vonden het grote ijsjes. Tja, je probeert eens wat. Het was trouwens wel lekker. Sandra had: Cotton Candy (zuurstok roze met blauw) en Nanaimo bar (soort mars?), Marloes had Nanaimo bar en Carrot cake. En Robin heeft overal wat van meegesnoept.
Ook was er een stoomtrein, paard en wagen en zelfs een heuse hedendaagse bruiloft. Blijkbaar kon je in het park trouwen en een echte bruid, bruidegom met cowboy hoed, bruidsmeisjes in paarse jurken en best-men met cowboyhoeden liepen over het terrein. Een vreemde tegenstelling in zo’n oud dorp. Maar in Nederland kun je natuurlijk ook bijna overal trouwen.
Daarna door naar Fairmont Hot Springs. Op deze camping werd uitgebreid gewaarschuwd voor beren (er wonen er 6 rond het dorp) en Cougar (poema). Je mocht niet in je eentje het bos in, alleen met een groep en eten buiten laten staan was op de camping verboden. Helaas hebben we ze niet gezien…misschien ook wel zo veilig. We hebben heerlijk gezwommen in de hotsprings. Die op onze camping lagen. Lekker warm water, waar we rozig uit kwamen en daarna lekker naar bed.
Trouwens Fairmont Hot Springs ligt in de vallei naast de Purcell Mountains, toch weer een grappig detail, aangezien San’s ouders op het Purcellpad wonen.

Zondag 5/9
Fairmont - Revelstoke
De route liep vandaag onder andere via Windermere en Golden. In Golden hebben we onze donuts kunnen scoren en ze zijn weer heerlijk, vooral die met Maplesirop en die met Blueberry.
2 nationale parken (NP) lagen op onze weg: Glacier NP en Mount Revelstoke NP.
De dag begon goed met een schitterend hert langs de weg en vele mooie uitzichten, zoals we zo langzamerhand gewend zijn. We zijn vandaag de tijdlijn weer overgegaan. Het tijdsverschil is weer 9 uur met Nederland.
We hebben nu ook gletsjers gezien en weer een paar mooie wandelingen gemaakt, waarvan eentje tussen de Cedar-bomen. Bizar groot zijn deze bomen en we wisten niet dat deze in het regenwoud van Canada groeiden (met uitzicht op de gletsjer, altijd gedacht dat het warm is in een regenwoud.). Sommige van deze Cedar-bomen zijn al 500 jaar oud en ze blijken nog 125 jaar te blijven staan nadat ze dood zijn gegaan. Dit komt doordat ze zo goed en diep geworteld zijn.
Ook een wandeling gemaakt door een “stenen-woud”. Deze stenen zijn ooit (waarschijnlijk na het kleiner worden van een gletsjer) naar beneden gevallen en vormen nu een stenenpark met erg grote blokken steen.
Daarna zijn we doorgereden naar Rogers Pass (1327 meter), helaas bleek het informatiecentrum dicht te zijn wegens renovatie. Balen, wat we wilden eindelijk weer eens toeristisch cultuur snuiven over de Trans Canada Railway.

In Revelstoke hebben we een schitterende camping gevonden vlakbij Williamson Lake. Nadat we een plek hadden gevonden, hebben we het kampvuur aangemaakt. Jaja, we worden al echte scouts
En na een lekkere barbecue hebben we een wasje gedraaid, weblog bijgewerkt en nu lekker naar bed. Morgen gaan we de Rocky Mountains in!

PS: we hebben foto's kunnen plaatsen!

• 11 September 2010 - 08:00

Yvonne:

Fijn om weer van jullie te horen. Ik ga zo op de kaart weer even kijken en aangeven waar jullie zijn geweest. En wat een prachtige foto's! Vooral die stenentuin lijkt me wel wat. En wat leuk dat die apotheek drugist heet. Fantastisch allemaal. Blijf genieten en tot snel!?

• 11 September 2010 - 08:13

Yvonne:

Ja sorry, nog even. Ik zie nu pas dat er bij alle berichten foto's staan, dus heb nog even genoten. Prachtig allemaal. Maar wat is in vredesnaam homomelk???
    In ieder geval heel veel dank voor al die foto's, ga zo door!

• 11 September 2010 - 16:42

OpaAa:

Lief drietal,
    Bedankt voor de practige verhalen en foto's. Gisteravond hebben we Amsterdam onveilig gemaakt i.v.m. het optreden van Tim en collega, nu -al lezende en kijkende- zit ik helemaal inn Canada (zonder de klok te verzetten).
    Onze Robin (op en buiten haar nest) vermaakt zo te zien ook best. Spreekt ze al een beetje Engels dat bijdehandje?

Een mooie en veilige tocht verder. Kus voor allemaal.
    OpaAa

• 11 September 2010 - 19:17

Henk En Ria:

Wat zijn jullie toch klein vergeleken met de camper. Genoten van de foto´s en jullie verhalen.