Twee dagen Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van sandramarloes - WaarBenJij.nu Twee dagen Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van sandramarloes - WaarBenJij.nu

Twee dagen Vancouver

Door: Sandra en Marloes

30 Augustus 2010 | Canada, Vancouver

De eerste twee dagen van onze vakantie zijn voorbij gevlogen. We hebben de afgelopen dagen Vancouver verkend. Deze grote stad bracht ons in Noord-Amerikaanse sferen. Het was wennen om in een bekende, maar toch volledig vreemde cultuur beland te zijn. Zo wacht iedereen hier netjes op het stoplicht, zijn vrijwel alle straten in het centrum 3 of 4 baans maar wel eenrichtingsverkeer. En dan het overdreven vriendelijke gedrag. Overal waar je binnenkomt, wordt je verwelkomd met een ‘hello, how are you doing today’. Helaas is aan de gezichten (als je al wordt aangekeken) vaak te zien dat het echt een gewoonte en geen interesse is. Er zijn gelukkig ook wel hele vriendelijke mensen, vooral Robin heeft niet over aandacht te klagen. Iedere vrouw, man en puber kijkt, lacht en entertaint onze lieve schat.
De bevolking bestaat hier voornamelijk uit blanken, indianen en chinezen. Starbucks zit hier (en dan overdrijven we niet) bijna op ieder kruispunt. Maar daarnaast vind je toch zeker iedere 250 meter één of ander koffiehuis. In de winkels draaien ze countrymuziek en de openingstijden zijn hier lekker ruim. Sears (een groot warenhuis) bestaat uit maarliefst 6 etages + 2 ongebruikte. Voor de shopaholics: Bijenkorf Rotterdam keer 4 qua oppervlak. In de winkels is net als thuis alles voorzien van een prijskaartje. De prijzen liggen ongeveer gelijk, dus daar valt geen winst te behalen. Je moet bij het shoppen wel nog even rekening houden met de 12% (!) belasting die bij het afrekenen nog boven op je aankoop komt. Een vervelender punt zijn de vele zwervers en bedelaars. In Amsterdam zijn het er beduidend minder. Ze zitten en liggen met name ’s avonds overal en geven de stad hierdoor een trieste aanblik.

Wat hebben we de afgelopen dagen gedaan….
Zondag zijn we eerst maar gaan ontbijten (blueberryscone en banana-chocolate chunk muffin) en daarna even naar de tourist info gelopen. Slim idee, want we konden hier kaartjes met korting kopen. Vervolgens zijn we naar Canada Place gelopen. Hier is ook de aanleg plaats voor cruiseschepen en tot onze verrassing bleek de Holland America Lijn uit Rotterdam hier voor anker te liggen. Na een korte wandeling zijn we met de bus naar Granville Island gegaan. Hier is een enorm grote overdekte markt. We hadden geluk, het was de laatste dag van het Wooden Boat Festival in de haven waar de markt aan lag. Een gezellige drukte heerste op het eiland. Op de markt hebben we nog blue berries (bosbessen) gekocht, die Robin erg lekker vond.
Na een Mexicaanse lunch op de markt zijn we met de bus naar Gastown gegaan, waar we de oudste stoomklok ter wereld hebben gezien en gehoord, want iedere 15 minuten blaast het ding een deuntje. Dit alles onder het genot van een bakkie Starbucks op het terras in de zon. Verder waren er erg veel souvenirwinkels. Tot slot hebben we een bezoek gebracht aan de nightmarket in Chinatown en een Chinese tuin.
Al met al een lange dag die we goed in onze benen voelen.
Maandag 30 augustus merken we dat onze jetlag nog niet voorbij is, want we zijn weer veel te vroeg wakker. Dus op tijd op pad…eerst een lekkere meergranen bagel met ei en een sloot thee / cappuccino. Daarna een flinke wandeling richting Stanley Park. Hier hebben we tot groot vermaak van Robin het Vancouver Aquarium bezocht. Allemaal vissen, kikkers, zeesterren, zeehonden, zeeleeuwen. Maar onze top drie was toch wel:
1. Prachtige witte Beluga walvissen
2. Dolfijnen (Pacific white sided dolphins)
3. Zeeotters
Na het aquarium hebben we nog een stuk door het park gewandeld (weer heerlijk in de zon), totempalen gezien en de vuurtoren. Vanuit de haven was het een komen en gaan van kleine watervliegtuigjes, erg grappig om te zien. Op de terugweg richting de bus zagen we een familie wasberen (racoons) aankomen rennen. Prachtige dieren, maar omstanders (ik gok Canadezen) zeiden dat het echte afvaleters zijn … een soort ratten bijna. Toch zijn het schattige beesten, die mij direct deden denken aan de gelijknamige tekenfilm.
Nadat we met de bus weer terug in het centrum waren hebben we nog wat geshopt op Robson Street (de eerste donuts hebben we ingeslagen bij Tim Hortons) en daarna gegeten in Yaletown. Moe maar voldaan zijn we teruggegaan naar het hotel. Onze laatste nacht in het Sandman Hotel in Vancouver.
Morgen gaan we ons huisje op wielen ophalen!

• 31 Augustus 2010 - 17:43

Yvonne:

Jeetje, wat hebben jullie alweer veel gedaan en gezien eigenlijk in twee dagen he? En dat is nog maar het begin. Ben ook benieuwd naar het huis op wielen (ook foto's?)

• 01 September 2010 - 06:55

Sylvia:

Wat hebben jullie al veel gedaan en gezien! Houd Robin het ook allemaal goed vol? En ik mis foto's bij de verslagen ;-)

• 01 September 2010 - 07:21

Bregtje:

jaaaaa: foto's!! en verder ben ik jaloers en krijg ik honger door jullie verslagen! ik wil ook een blueberry muffin en heel veel donuts! ;-)

• 02 September 2010 - 15:32

Ria:

Fijn dat julie het zo goed naar jullie zin hebben. In korte tijd hebben jullie al veel gezien en gedaan. Lekker al die Starbucks.

• 03 September 2010 - 13:46

Judith:

Dit klinkt héél erg als genieten wat jullie doen, heerlijk zeg. Fijn dat Robin de reis, jetlag en eerste dagen zo goed heeft gedaan, gaat vast helemaal goed met dat kleine dametje de komende weken.
    Geniet!
    liefs

• 03 September 2010 - 22:11

Tim:

Hee meiden,

Niet zo gek dat het je daar soms wat bekend voor komt allemaal, want een hoop Amerikaanse films en TV-series worden in of rond Vancouver gefilmd. Dit om aan de strenge eisen van de Amerikaanse vakbonden te ontsnappen. (Zomaar een fragmentje uit mijn welbekende, schier onuitputtelijke bron van nutteloze kennis. Ik kan je zelfs het hele Canadese volkslied toezingen... Wat heb je d'ran!)

Klinkt gaaf allemaal. Het heeft me altijd een zeer prettig land geleken. De Amerikaanse hartelijkheid maar dan zonder de bekrompenheid.

Tim

PS: Niet zoveel African-Candadians dus? Ik dacht altijd dat die er ook best veel waren.