Phonsavanh - Reisverslag uit Vangviang, Laos van sandramarloes - WaarBenJij.nu Phonsavanh - Reisverslag uit Vangviang, Laos van sandramarloes - WaarBenJij.nu

Phonsavanh

Door: Sandra en Marloes

11 November 2005 | Laos, Vangviang

Daar zijn we weer!

Na een dag ziekte in Louangphrabang (ernstige buikloop bij San) zijn we met de bus naar Phonsavanh gegaan. Hier wilden we de Plain of Jars (Vlakte der Kruiken voor de "Vietnam-veteranen" onder ons) bezoeken. De oorsprong van de kruiken is onbekend, maar waarschijnlijk zijn deze kruiken rond de 3000 jaar oud en werden ze gebruikt bij begrafenissen.
De busrit naar Phonsavanh zou volgens de door ons meegebrachte plattegrond slechts 140km zijn...helaas..we denken dat dit hemelsbreed gemeten is, want na ruim 4h rijden zagen we een bordje: Phonsavanh 130km! De banken waren hard, maar de uitzichten waren gigantisch mooi! We zijn de dag na de reis met een tour meegegaan. Allereerst hebben we verschillende bomkraters bezocht (Met dank aan de Amerikanen!). Hier lagen ook nog niet geëxplodeerde clusterbommetjes..dus uitkijken waar je loopt en niet te hard stampen! De gids sprak uitstekend engels en zo leerden we bijvoorbeeld dat het nog steeds verboden is om over de oorlog in relatie tot Laos te spreken. De gids had hiervoor 3x in de gevangenis gezeten. Maar hij probeerde door het voorlichten van toeristen de gevolgen van de oorlog aan de wereld bekend te maken! Het was enorm indrukwekkend. Ongelofelijk dat er nog honderdduizenden niet-geëxplodeerde bommen liggen, waar jaarlijks zo'n 200 mensen door sterven, m.n. kinderen. En de Amerikanen bekennen nog steeds geen schuld, ze weten van niets. Het schijnt dat er nog steeds een "Secret City" in de buurt van de Plain of Jars is, waarvoor de Amerikanen nog vele dollars betalen. Een bezoek aan deze stad is dan ook niet toegestaan, alleen Lao mogen naar binnen.
Na de Bomkraters zijn we naar een bergdorp geweest waar de inwoners de bomresten voor hun huizen en schuttingen gebruiken.
Vervolgens een korte trek (1,5h bergaf) naar een waterval gemaakt voor de lunch. Erg mooi, maar je moet natuurlijk ook weer omhoog! Boven aan de waterval nog gezwommen en toen verder omhoog geklommen.
Tot slot een bezoek gebracht aan één van de sites van de Plain of Jars (er zijn er 3). Erg bijzonder, mede door de zonsondergang die we daar gezien hebben.
Vandaag zijn we met de bus naar Vang Vieng gekomen. Een rit van slechts 5 uur (tja, je gaat hier echt anders denken!). Dit is een echt hippiedorp vol met westerse toeristen en heeeeeeeeeeel veel Friends op t.v. Er hangt hier een erg relaxed sfeertje, maar er schijnt hier een enorm drugsprobleem te zijn.
De rit hier naartoe ging door prachtige karstformaties (erg puntige bergtoppen en steile hellingen) en van uit de kamer kunnen we enkele karsten zien.
Morgen gaan we proberen wat grotten in de omgeving te bezoeken en misschien kajakken. Daarna zien we wel weer verder!

• 11 November 2005 - 18:25

Mike:

Sandra en Marloes,

Als ik al die reistijden van jullie hoor, dan ben ik toch maar blij dat ik niet zolang hoef te reizen. Jullie hebben alleen wel een mooier uitzicht dan ik.
    Maar dit klinkt wel als het script van een thriller. Oeroude kruiken, verboden dorpen en drugs. Zo is jullie reis niet alleen mooi, maar nog spannend ook.

Veel plezier en ik wacht met veel ongeduld op jullie volgende verhaal.

Groetjes,

Mike

• 11 November 2005 - 18:33

Henk En Ria:

Lekker gevaarlijk die bommen. Hier mopperen we al

• 11 November 2005 - 18:44

Henk En Ria:

Ik wou nog zeggen dat we hier al mopperen als het openbaar vervoer enige vertraging heeft. ja Friends op TV dat is toch weer even op z'n Hollands genieten.
    Veel plezier en groetjes van ons.

• 12 November 2005 - 09:58

Henk En Wil:

Heerlijk er even tussen uit ( 4 uur op harde banken ) lekker kuieren tussen de blindgangers . En wij maar in de file staan om te mogen werken, ik word nu toch wel echt jaloers op jullie. Dames veel reisgenot en tot mails

Henk

• 13 November 2005 - 12:42

OpaAa:

Wat moet ik tegen zulke reizigsters nog zeggen. In de eerste plaats natuurlijk dat ik me mateloos verheug in het feit, dat jullie deze ervaringen kunnen opdoen. Verder heb ik zo het idee, dat jullie zer slank, maar wel gespierd zullen terug komen. Die laatste twee woorden staan natuurlijk nog niet in jullie woordenboek. Goeie reis verder.

• 14 November 2005 - 07:25

Tim:

Hèhè, daar hebben we dan eindelijk de smeuïge verhalen uit de zelfkant van de maatschappij. Politieke intriges, oorlogtrauma's en hippies met een drugsprobleem. Hoe kan je als hippie trouwens een drugsprobleem hebben? Ja, als je door je voorraad heen bent. Maar anders...