Angkor Wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van sandramarloes - WaarBenJij.nu Angkor Wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van sandramarloes - WaarBenJij.nu

Angkor Wat

Door: Sandra en Marloes

11 December 2005 | Cambodja, Khett Siem Reab

Na een dag uitgebreid bijkomen van onze toch errug zware reis (de details volgen thuis!) zijn we rond gaan kijken in Angkor Wat.
dit is een Unesco Werelderfgoed-site en tevens het grootste religieuze complex van de wereld.
Natuurlijk doe je dit niet lopend en gezien de temperaturen hebben we ook afgezien van een 40km lange fietstocht. Het is dus de tuktuk geworden, nou ja een brommer met een aanhangwagen er achter! We hadden voor 2 dagen een tuktuk met privé-chauffeur/gids (Beebee genaamd die de hele tijd 'Zachtjes tikt de regen tegen het zolderraam' floot of zong).

De eerste dag zijn we de Grand Tour gaan doen. Hierin liggen de 'kleinere' tempels, want het mooiste moet je voor het laatste bewaren!
Het was hoe dan ook al erg mooi en indrukwekkend, zeker als je bedenkt dat de tempels zo'n 1000 jaar oud zijn.
Aan het einde van de dag hebben we vanaf een heuvel met Angkor-tempel een prachtige zonsondergang kunnen zien over een meer en het avondlicht op Angkor Wat gezien. Echt Schitterend!!!

De tweede dag begon, geheel tegen onze principes in, heel erg vroeg.
Om 4.30h stond de wekker, want om 5.00h vertrokken we voor een zonsopkomst bij DE tempel der tempels, Angkor Wat.
Het was het vroege opstaan meer dan waard...
Nadat we genoeg licht hadden om de tempel te gaan bekijken, zijn we naar het hoofdgebouw gelopen. Hier is echt ontzettend veel beeldhouwwerk in de muren. Er was zoveel te zien dat we er 4 uur hebben rond gelopen zonder ons 1x te vervelen of iets dubbel te zien.
Daarna hebben we Angkor Thom bekeken, een oude religieuze stad waarin vele gebouwen lagen o.a. Terrace of the Leper King, Terrace of the Elephants, Bayon (vol met facetowers), Royal Palace. Ook hier hebben we weer meerdere uren doorgebracht.
Tot slot van onze tour een bezoek aan Ta Prohm. Deze tempel hebben ze in staat van verval gelaten, om te laten zien wat de natuur doet met zo'n tempel. Nou ja, ze controleren het wel natuurlijk, maar de enorme bomen die hun wortels dwars door allerlei muren heen boren zijn erg mooi en heel bijzonder om te zien.
Intussen was het alweer 16.00h, dus weer mooie middag/avond luchten want de zon gaat echt rond 18.00h al onder. Omdat de dag toch al lang duurde hebben we besloten terug te gaan naar Angkor Wat, om daar de zonsondergang op de tempel te bekijken, prachtige uitzichten en zeker de moeite waard.
Moe maar zeer voldaan zijn we terug naar het guesthouse gegaan om te eten en rond 22.00 lekker te slapen.
Vandaag eerst uitgeslapen, want dat hebben we wel verdiend en daarna lekker weer geluierd.

• 12 December 2005 - 15:21

Tim:

Hee dames,

Hoe staan de zaken in Kampuchea? Ik sta nog steeds met regelmaat met mijn oren te klapperen van jullie berichten. Ik dacht dat gemeente Kampen het grootste religieuze complex was. Wat een desillusie...
    Toch is er deze keer ook hoopvol nieuws, dat mijn vaderlandslievende hart sneller deed slaan. Onze eigen volksheld Rob de Nijs heeft nu ook in Zuid-Oost Azië een voet aan de grond. Het doet me deugd dat er in een land dat voor 99,99863% uit buitenlanders bestaat, er toch nog een greintje cultureel besef is. Ik vertrouw erop dat jullie er alles aan doen om de inboorlingen aldaar van het Nederlandse levenslied op de hoogte te brengen.

Tim

• 12 December 2005 - 18:46

Henk En Ria:

Prachtige foto's. Wat we dachten is dus ook een feit. Na tijgertje aaien nu een python om je nek. Wat is het volgende na de zoveelste uitslaapdag?

• 14 December 2005 - 07:45

Mira:

lieve Loes en San,

Wat een prachtige foto's... Ik krijg helemaal kriebels bij al dat moois.. En wat zien jullie er goed uit!!
    Geniet er van, ik ga even verder lezen in jullie verhalen. Geweldig!
    (En idd Tim, Rob de Nijs volksheld in niet alleen NL is goed om te horen!!)
    Was die slang niet heel erg eng trw??

Nou, geniet.. hoe gaat het O&N en kerst daar worden, ik ben benieuwd! Maar ik ga ervan uit dat het net als al het andere bijzonder wordt!
    Liefs Mira