Trekking rond Mae Hong Son - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van sandramarloes - WaarBenJij.nu Trekking rond Mae Hong Son - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van sandramarloes - WaarBenJij.nu

Trekking rond Mae Hong Son

Door: Sandra en Marloes

Blijf op de hoogte en volg

28 Oktober 2005 | Thailand, Mae Hong Son

Lieve allemaal,

allereerst bedankt voor jullie felicitaties! Maar voor dat ik over mijn verjaardag ga vertellen begin ik eerst bij de start van de trekking.

Ok...25 oktober zijn we dus vertrokken. Om 8.30h 's ochtends moesten we bij de gids zijn en daarna zijn we samen met onze trekkinggenoot Mike (Engeland, ca. 45 jaar) ongeveer 30 minuten in de auto gaan zitten naar het eerste dorp. Dit was een bergstam met White-Karen mensen. Onze gids kende iedereen en we kregen dan ook een uitgebreide rondleiding door het dorp en door de huizen en het leven van deze mensen. Zo was er die ochtend een varken geslacht en mochten wij rond 9.15h toekijken hoe het vlees verwerkt werkt en hoe de darmen werden schoongemaakt om worstjes te kunnen maken (goeiemorgen!!).
Er liepen ook kinderen rond die grote hanen als huisdier hadden. De hanen waren ongeveer 2/3 van de grootte van de kinderen, maar ze sjouwden er mee rond alsof het cavia's waren. Vervolgens gooiden ze de hanen tegen elkaar om zo een gevecht uit te lokken (ze zijn hier soms zo diervriendelijk!).
Na dit bezoek reden we met de auto nog een klein stukje door en toen ging het beginnen........
We begonnen met een korte wandeling over de kam van een berg, echt geweldige uitzichten!
Daarna, dalen en stijgen. En niet een beetje, maar rustig met zo'n 30 a 40%. Je kon je voeten in ieder geval niet normaal neerzetten. Dwars door rijstvelden en over jagerspaden. Het was mooi en erg vermoeiend. Daarnaast had ik (San) ook het "geluk" dat ik meteen halverwege de eerste dag enorm door allebei mijn enkels ben gegaan, ondanks mijn super stevige en super dure nieuwe bergschoenen. Met als gevolg dat ik nu nog moeilijk kan lopen!
Maar goed, alles is overleefd!
Tijdens een pauze, onder het genot van een in het rijstveld gevonden komkommer (meloen-vormig), keken we uit over een dal en konden we tegen een andere berg het dorp zien liggen waar we zouden gaan slapen. Dit waren ook White-Karen mensen. Eenmaal in het dorp aangekomen, dachten we na een lekkere lunch wat te gaan ontspannen, maar de gids stelde voor dat we een klein extra tochtje naar een ander dorp zouden maken met twee lokale meiden als gids. Hij zou dan ons avondmaal bereiden. Dit kleine tochtje bleek nogal tegen te vallen, want ik denk dat we weer met een percentage van zo'n 30 a 40% omhoog moesten door de bossen, velden en akkers met rijst en kool. En natuurlijk over bamboe en andere bomen heen klimmend. Na zo'n 1,5h waren we toch echt minimaal 700 meter gestegen en konden we ons slaapdorp weer goed zien! Het dorp met Hmong was leuk en er waren vanwege de schoolvakantie hier veel kinderen aan het spelen. Daarna moesten we de helse tocht weer terug maken!
Terug in het dorp kregen we een heerlijke maaltijd met rijst en 5 soorten groenten en vlees. De pittige dingen hebben we laten staan, maar de rest was heerlijk.
's Avonds zijn we met de gids op huisbezoek gegaan bij de dorpelingen. Hij sprak de lokale taal en kon dus dingen vragen en vertalen. Ongelofelijk hoe de mensen hier leven. Ze zijn erg arm en kunnen volledig in hun eigen behoeften voorzien.
Na de bezoekjes zijn we gaan slapen...op een bamboeondergrond onder een deken met als kussen onze fleece (toch niet voor niets meegenomen!). Erg hard en dus weinig slaap. Al voordat het licht werd, werd ik (San) wakker van rook. De eigenaars van het huis waren zo'n 30 cm van mijn neus begonnen met een houtvuur dat erg rookte...heerlijk zo wakker worden op je verjaardag! Loes besloot om 6h dat ze echt niet meer kon liggen en ik kwam er een half uur later uit. (oh ja plassen ed..daar heb je natuur voor en een sta-toilet voor bezoekers!)
Het ontbijt bestond uit fruit en geroosterd (ietwat gezoet) brood, honing en tomaat....het was heerlijk.
Even later zagen we onze gids met kippen sjouwen. Mike vroeg...diner? en ja hoor, ons diner heeft geleefd tot ongeveer 17h die avond.
Na het ontbijt de plaatselijke buffels, koeien en varkens bewonderd. En vervolgens trekken...Vandaag was mede door de enkels en de spierpijn van Loes erg zwaar. We moesten erg stijl dalen en dus besloot ik (San) op een gegeven moment maar op mijn kont naar beneden te schuifelen, Loes volgde....niet normaal hoe stijl en glad van de modder. Uiteindelijk, na wat waden, kwamen we bij een mooie waterval die na het beklimmen van een bamboetrap nog mooier zou zijn. Ik hield het voorgezien, maar Loes was dapper. Helaas, moet ik bijna zeggen. Na de beklimming (die goed ging) kwam de afdaling, waarbij de trap kapot ging en Loes zo'n 3m naar beneden viel. Auauau...schade: een enorme blauwe plek op linker elleboog en spierpijn. Nu naar onze junglehut...Zeg maar 4 bamboestokken en een dak van palmbladeren. Onze kip was incl. kop al gebarbecued toen we aankwamen en na een uur diner! Toch een raar gevoel hoor en dus vooral plakrijst gegeten. Vervolgens vroeg onder de wol en Mike besloot ons nog even iets te laten zien als een grapje...het was dus een onwijs grote spin van zo'n 15cm doorsnee....hij dacht dat we een grapje maakte en ging dus pesten...resultaat.... gillen en paniek. Gelukkig heeft Dam (onze gids) de spin uiteindelijk voor mij verwijderd en kon ik weer ontspannen.
Na een redelijk goede nacht een ontbijt met ananas en bananen-rijstcake...lekker hoor! En toen het laatste stuk...volgens Dam erg makkelijk...nou...Eerst rustig langs en door de rivier gelopen, waarbij we in het allereerste stuk zelfs apen door het bos zagen slingeren, gaaf hoor!! Vervolgens tot borsthoogte door een sterke stroom (4x), waarbij ik (San) 1x kopje onderging. Denk je alles gehad te hebben, komt er nog een stuk rotsklimmen zonder zekering..niet hoog, maar wel boven de rivier...waar ik weer uitgleed en een pijnlijke val maakte en Loes mij uit de rivier 'redde' met een bamboestok....en de gids...nergens te bekennen, die was al ver vooruit. Eind goed al goed...het was geweldig en een erg bijzondere verjaardag. Beide nu behoorlijke spierpijn en dus besloten een relaxdag te houden (Internet is alles wat we doen naast bij eten en proberen alle spullen weer droog en enigszins schoon te krijgen).

Morgen door naar Chiang Mai, de minivan vertrekt om 8.00h!

PS: we hebben ook foto's bij de vorige 2 berichten geplaatst!

  • 28 Oktober 2005 - 08:53

    Mike:

    Zo plaats ik ook eens het eerste berichtje.

    Hele mooie watervallen. Maar als ik de termen hoor als "door beide enkels gegaan" en "helse tocht" dan heb ik toch mijn twijfels of het iets voor mij is.

    Mogen jullie nog vele stammen en andere ongewone huisdier als olifanten en mega hanen zien.

    Groetjes,

    Mike

  • 28 Oktober 2005 - 09:05

    Maarten:

    Als nog gefeliciteerd met je verjaardag. Klinkt als een verjaardag die je niet snel zal vergeten. Ik vind het super leuk om jullie reis zo te volgen via internet. Ik heb nog geen foto of verhaal gemist! ga zo door!

  • 28 Oktober 2005 - 17:22

    Theo,bets,erwin Bol:

    hallo meiden, van wat wij tot nu toe van jullie hebben gelezen en gezien is dit een mooie reis en een aardig avontuur om niet meer te vergeten, veel plezier verder en wij zullen je blijven volgen, leuk!!!,p.s. sandra nog gefeliciteerd met je verjaardag, groetjes vanuit het verre holland,T.B.en E

  • 28 Oktober 2005 - 17:54

    Wil Mol:

    Hallo.

    Wat een geweldige vakantie hebben jullie.
    Zo'n jungletocht zou niets voor mij zijn, dat geploeter door dat water lijkt mij gewoon eng.
    Laat mij maar gewoon de vierdaagse lopen.
    Volgens mij vallen jullie geen grammetje af in deze vakantie, gezien de foto's van het lekkere eten. Die bananenrijstcake lijkt mij wel wat.
    Gaan jullie nog meer jungletochten doen ?
    De foto's zijn ook erg leuk. Vooral waar jullie samen op de olifant zitten en Langnek Loes.
    Waarom hebben jullie de oorbellen niet uitgeprobeerd ???

    Veel plezier nog.

    Groeten van alle molletjes.

  • 28 Oktober 2005 - 18:08

    Ria En Henk:

    het lijken mij fantastische dagen,daar in de jungle.Onverwachte en spannende avonturen. Jammer dat mijn baas mij geen drie maanden vrij heeft gegeven, anders was ik zo meegegaan. enneh, niet zo aanstellen over een wat groot uitgevallen spinnetje.

    Groetjes,

    Ria en Henk

  • 29 Oktober 2005 - 11:45

    OpaAa:

    Lieve meiden,

    Nee ik was jullie niet vergeten; wel de jaardag van Sandra; daarvoor alsnog mijn hartellijke gelukwensen. Als ik alles zoeens lees, lijkt het me dat jullie je daar wel voorgoed zouden kunnen vestigen; wel midden in de rimboe dan natuurlijk. Daar komt julie avontuurlijike aard het best tot zijn recht.

    Nog veel plezier samen en probeer de boel heel te houden.

  • 30 Oktober 2005 - 13:02

    Gerda:

    wat een avontuur en voor ons leuk om te volgen, heel veel plezier,

  • 30 Oktober 2005 - 19:08

    Anneke:

    sandra, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Leuk, ook al die foto's!!

  • 30 Oktober 2005 - 21:43

    Tante Lenie:

    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag.
    Leuk jouw verslag te lezen en de foto's zijn prachtig.
    Oma van Dijk maakte vroeger toen ze nog bij de slager werkte ook de darmen met zout schoon voor de worst, dus dat is ons bekend.
    Geniet van jullie vakantie tot de volgende keer.
    De ronkeltjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Mae Hong Son

3 maanden Zuid-Oost Azië

Recente Reisverslagen:

03 Januari 2006

Het is nu echt voorbij !!!

01 Januari 2006

Duiken & relaxen

25 December 2005

Merry Christmas !!!!

18 December 2005

Rust in Bangkok!

11 December 2005

Angkor Wat
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 60872

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2010 - 25 September 2010

Eerste grote avontuur met z'n drieën

24 Juni 2007 - 29 Juli 2007

Huwelijksreis

09 Oktober 2005 - 04 Januari 2006

3 maanden Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: