Jasper-Clearwater - Reisverslag uit Clearwater, Canada van sandramarloes - WaarBenJij.nu Jasper-Clearwater - Reisverslag uit Clearwater, Canada van sandramarloes - WaarBenJij.nu

Jasper-Clearwater

Door: Sandra en Marloes

11 September 2010 | Canada, Clearwater

10/9
Jasper - Clearwater

Vandaag zijn we op tijd uit Jasper vertrokken. We verlaten de Rocky Mountains en zijn op weg naar Wells Gray Provincial Park. Het was een mooie en vooral ook snelle weg. Vrijwel de hele tijd konden we lekker doorrijden met 100 km/h.
Onderweg hebben we een tussenstop gemaakt bij Mount Robson, de hoogste berg van de Canadese Rockies. Toen we aankwamen lag hij mooi in de zon, maar na een kopje koffie was de top verdwenen. Gelukkig hadden we al foto’s gemaakt. Het was wel erg grappig om alle toeristen te zien die foto’s van een niet zichtbare berg aan het maken waren.

Omdat we zo lekker door konden rijden waren we om 15h al op de camping in Clearwater. Dutch Lake Resort (aan Dutch Lake natuurlijk) bleek geen Nederlandse achtergronden te kennen. Bij de vertaling is lang geleden iets niet helemaal goed gegaan en is Duits vertaald als Dutch.
Na wat gerelaxt te hebben, heeft Sandra weer lekker vuurtje zitten stoken. Helaas begonnen de wolken steeds donkerder te worden en werd het uiteindelijk een barbecue in de regen.

11/9

Omdat we vandaag lekker veel buiten wilden zijn, begon de dag al vroeg met ons uitstapje naar Wells Gray Provincial Park. In dit park is gelukkig meer dan genoeg te zien.
We begonnen al snel met het eerste toeristische stopje: Dawson Falls, deze brede waterval laat het water slechts 5 meter de diepte in vallen. Maar door zijn breedte is het toch een bijzonder gezicht. Helemaal prachtig werd het toen we een korte wandeling maakten naar de bovenkant van de waterval. Doordat de zon begon te schijnen en het water lekker opspatte, ontstond er een hele mooie regenboog over de waterval.

Daarna zijn we een klein stukje doorgereden naar Helmcken Falls. Het water heeft hier een vrije val van maar liefst 141 meter. Het water valt vervolgens in een vouw in de aarde. Althans zo noemen ze het hier. Het lijkt op een Canyon, maar is op andere wijze ontstaan.

Een gravelweg leidt ons vervolgens naar Clearwater Lake. Weer zo’n gigantisch groot en mooi meer. De weg eindigt bij dit meer, dus na een korte stop zijn we aan de terugweg begonnen. We hadden express een aantal bezienswaardigheden voor dit laatste stuk bewaard.
De eerste was Bailey’s Chute. Hier waren springende zalmen te zien die tegen een stroomversnelling op aan het springen waren om zo naar de geboortewateren terug te keren. Wanneer ze daar aankomen, paren en sterven ze. Er worden zo’n 4000 eitjes gelegd, waarvan er slechts 10 volwassen worden. 8 hiervan worden gevangen door de commerciële visserij en slechts 2 volwassen zalmen keren terug om zich voort te planten. Als de zalm pech heeft en in deze regio (Fraser river) geboren is, moet hij vanaf zee ruim 50 dagen 30km per dag tegen de stroom in zwemmen (waterversnellingen om de haverklap tegenkomend) om naar zijn geboortewateren terug te keren. We hebben verschillende grote en kleinere zalmen tegen de stroming op zien springen en werden er toekijkend al moe en moedeloos van. Een diep respect dan ook voor het doorzettingsvermogen en de conditie van deze sterke vissen.
We hadden er wel al over gelezen, maar als je deze dieren het ziet doen en de afstanden en hoogte verschillen zelf in je super-de-luxe camper rijdt, wordt het ontzag vele malen groter. Een zalmpje zal nu toch echt anders gaan smaken!
Na het zien van de strijd van de zalmen hebben we vanaf de stroomversnelling een wandeling van 4km gemaakt door de steile bergen. Na 1,5h kwamen we moe maar voldaan terug bij de zalmen, waar we vol ontzag hebben zitten uitpuffen.

De volgende stop was Ray Farm. Een pioniersboerderij ergens tussen nothing en nowhere….
In de weide voor de boerderij borrelt het water vol mineralen op uit de lavagrond. Het wild dat hier gezien zou kunnen worden, werd door Robin (in zowel enthousiasme als boosheid) al weg geschreeuwd voordat we het konden zien.

Vandaag is de tijd weer voorbijgevlogen en om 18h zijn we weer terug op de camping aan Dutch Lake.

• 16 September 2010 - 10:04

Yvonne:

Een hele kunst, om zo'n vis te 'vangen' op een foto. Hoeveel foto's heeft dat gekost?
    Prachtig weer.

• 16 September 2010 - 17:17

OpaAa:

Hebben jullie al papieren ingevuld voor emigratie naar Canada? Bij zoveel moois en imposants kun je er toch niet toe komen om weg te gaan? Of wel? Of niet?

Marloes, hoe kun je nu eerst zo'n ontroerend bericht schrijven over "the struggle for life" van de zalm en even later zeggen dat ze in het vervolg nog lekkerder zullen smaken. Jij denkt kennelijk "de één zijn dood eindigt bij een ander op zijn brood (of toast)". Dit is een vrje vertaling van een bekend gezegde (dit even vanwege de auteursrechten).

Ga zo door lief drietal en kom veilig weer thuis.
    Dikkw kus.
    OpaAa

• 16 September 2010 - 22:57

Tim:

Sjeezis, slapen die beesten nooit of hoe zit dat tijdens zo'n reis?

Ben benieuwd waar de volgende aflevering over gaat. Ik hoop de tonijn.

Tim

• 17 September 2010 - 10:17

Roeland:

Ik zie dat jullie reis wat avontuurlijke is geweest dan mijn stedentrip naar Boedapest. Ik zou zeggen neem een lekker stukje zalm voor ons mee kunnen wij er ook nog van genieten ;-)

• 17 September 2010 - 12:20

Henk En Ria:

Beren,vissen, marmot vliegende zalm het wordt natuurlijk nogal gewoon voor Robin. Is de kinderboerderij straks nog wel spannend? Leuk om het filmpje te zien.
    Geen zalm op de barbecue?
    Nog een heerlijke week om te genieten.