Latacunga & Saquisili - Reisverslag uit Latacunga, Ecuador van sandramarloes - WaarBenJij.nu Latacunga & Saquisili - Reisverslag uit Latacunga, Ecuador van sandramarloes - WaarBenJij.nu

Latacunga & Saquisili

Door: Sandra en Marloes

07 Juli 2007 | Ecuador, Latacunga

Woensdag 4 juli zijn we naar het plaatsje Latacunga gereisd. Het is een middelgrote stad in Ecuador en eigenlijk is er niets te doen behalve het klooster aan de buitenkant bekijken. Nu wilde het toeval dat onze hotelkamer ons dit uitzicht al bood, dus de activiteit was al voldaan vanaf het moment van binnenkomst in het hotel.
Maar de reden van deze stop was de donderdagmarkt in Saquisili (ja een echte tongbreker; probeer het maar 3x snel hardop achter elkaar!).
Om 8.00 uur ´s ochtends zaten we al in de bus. Het zou één van de grootste en minst toeristische markten van Zuid-Amerika zijn. Indigenas (lokale bevolking) uit de bergen zouden massaal naar dit dorpje trekken om de 8 verschillende markten te bezoeken. Na ca. 30 minuten in de bus kwamen we aan. We werden ergens de bus uitgezet en zijn maar gaan dwalen. De verhalen klopten gelukkig wel, er waren vele, vele indigenas met supermooie en kleurrijke kleding en slechts een handje vol toeristen kwamen we tegen. We snappen het eigenlijk niet zo goed, nergens komen we Hollanders tegen, maar juist op deze markt waren er een aantal. Wat hebben wij toch met markten?
Goed de markten: één met kleding, één met groenten en fruit en één met gebruiksartikelen. En dan de markten met inheemse dingen: op één markt verkochten ze naast kippen uit grote maiszakken ook konijnen, "vlaamse reuzen" en vele vele cavia´s (hier CUY genaamd). Deze dieren werden echt niet behandeld zoals wij ze als huisdieren behandelen. Een konijn til je hier aan de oren op en een cavia til je op door je wijsvinger en duim rond zijn nek te sluiten. 100 meter verderop verkochten ze meubilair en bedden.
In onze boeken hadden we gelezen dat er ongeveer 1km. buiten het dorp een beestenmarkt zou zijn voor groter vee, maar aangezien we geen kaart van het dorp hadden en slechts zeer minimaal spaans spreken werd het waarschijnlijk een moeilijke zoektocht. In de praktijk viel dit alleszins mee! Als buitenlanders heb je nl. één makkelijke optie. Kijk goed rond.......zoek een schaap, geit, koe of varken met eigenaar en kijk of je er verderop meerdere ziet. Op deze wijze konden we tegen een stroom van beesten met nieuwe eigenaar in heel gemakkelijk de markt vinden. Het was een luidruchtige en zeer kleurrijke bedoening, waar naast de hiervoor genoemde dieren ook lama´s en ezels werden verkocht.
Op een iets toeristischer marktje hebben we tegen beter weten in toch alvast maar wat souvenirs gekocht, een vest en muts (met oorflappen!)van lamawol, twee schilderijtjes op schapenhuid en een alpaca-trui vormen op dit moment naast galapagos souvenirs onze buit!

• 08 Juli 2007 - 07:33

Eelco En Anja:

haha... jullie zijn al echte detectives...
    zoek de markt...ben vooral erg benieuwd naar die mutsmetflappen.. hip hoor!

• 08 Juli 2007 - 15:07

Ria En Henk:

Neem nou ook nog maar een maatje voor Bart mee, zal hij leuk vinden.Heb je de trui en de muts daar ook nodig voor de kou? Geniet verder van jullie reis.
    Ria en henk.

• 09 Juli 2007 - 11:11

Yvonne:

inderdaad, wat een schitterende kleuren. echt iets voor mij! het ziet er tot nu toe allemaal heel vriendelijk uit. Prachtig, ik ben benieuwd wat er allemaal nog meer volgt!

• 09 Juli 2007 - 15:42

Wil Mol:

hallo Sandra en Marloes.

Wat een prachtige kleuren allemaal.
    Krijgen we nog een foto met muts te zien ?

Nog veel plezier en de groetjes ?

Wil Mol.

• 09 Juli 2007 - 19:35

Tante Elly:

Lieve Marloes en Sandra, t is genieten van jullie verhalen en foto's! Ik werk nog volop, blus brandjes van mensen met korte lontjes (ben zelf ook wel knorrig, geloof ik)en heb een witte werk-face. Naast jullie kleurrijke belevenissen een contrast.Veel plezier en blijf genieten,
    veel liefsvoor jullie.

• 12 Juli 2007 - 14:02

Tim:

Die indigenas (waren er ook indigenos?) zien er wel verdacht uit met hun gleufhoeden... Zie je ze ook wel eens in hun mouw praten als ze denken dat je niet kijkt?

TIM