Spaanse tijden herleven - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van sandramarloes - WaarBenJij.nu Spaanse tijden herleven - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van sandramarloes - WaarBenJij.nu

Spaanse tijden herleven

Door: Sandra en Marloes

14 Juli 2007 | Ecuador, Cuenca

3 dagen hebben we doorgebracht in het prachtige Cuenca. Deze stad wordt ook wel beschreven als de mooiste stad van Ecuador. Vele oude koloniale huizen uit de tijd van de Spaanse overheersing (16de eeuw) staan hier nog fier overeind en domineren het straatbeeld.
Er staan ca. 27 kerken in deze prachtige stad, waar we natuurlijk een groot aantal van bewonderd hebben. Al was het meestal aan de buitenkant want de openingstijden van de kerken in Cuenca zijn alles behalve voorspelbaar!

Ook zijn we op een dagtripje naar Ingapirca geweest. De grootste en belangrijkste Inca-ruïne van Ecuador. Het belangrijkste op deze site is de zonnetempel die nog voor ongeveer 50% staat en opgebouwd is uit stenen met een bizarre groenige gloed.

Cuenca is ook de bakermat van de Panamahoed! Waaraan heeft deze hoed dan toch zijn naam te danken: de Spanjaarden hebben deze hoeden geëxporteerd en dat ging via Panama, vandaar de naam.
We zijn in een klein fabriekje geweest waar deze hoeden gemaakt worden en hebben een gedeelte van het proces kunnen bewonderen. Er zit blijkbaar nogal een kwaliteitsverschil in de hoeden wat je kunt ze vanaf ca. 10 dollar kopen, maar de duurste zitten in een vitrine en kosten zo´n 200-300 dollar.
Weggaan zonder hoed is een beetje een doodszonde, maar zo´n gekke witte flaphoed staat eigenlijk alleen bij mannen (bij voorkeur drugsbaronnen). Dus heeft Sandra gekozen voor een zeer kleurig handgehaakt hoedje.

Oja eten in Cuenca kan een bijzondere ervaring worden wanneer je steak bestelt.
Marloes had zin in lasagna en Sandra in een steak.
Poehé, 8 dollar voor een halve steak! Dat is in Ecuador een godsvermogen daar het gemiddelde salaris op 200 dollar per maand ligt. Nou ja het zal wel lekker zijn, dus toch maar een keertje doen, in Nederland betalen we per slot van rekening meer voor een biefstukje.
Na lang wachten, vele BBQ-luchten en veel gesis uit de keuken kwam het eten op tafel. De HALVE steak was ca. 30cm lang, 7cm breed en 7cm hoog. Hij lag te sissen op een prive-bbq op tafel. Voor de zekerheid nog even navragen of het echt maar een halve was. Het verbaasde antwoord van onze ober luidde: JA NATUURLIJK!
Nu bleef het niet alleen bij de steak, er kwam een giga bord met friet (een maaltijd op zich) en een grote salade naast. Marloes d´r lasagna verbleekte er helemaal bij en uiteindelijk heeft ze San geholpen met het opeten.
Het was in ieder geval heerlijk!!!!

• 22 Juli 2007 - 13:28

OpAa:

Zie mijn reactie op het vorige bericht. Ik zag later pas, dat dit bericht van jullie recenter was. Och, ja, de leeftijd!!!

Is de steak al verteerd? Dag, meiden.

• 23 Juli 2007 - 17:59

Ria En Henk:

Is die stad zo groot of heb je daar ook nog veel verschillende kerkelijke richtingen?
    Hallo zeg, neem zo'n steak ook voor ons mee. Dat is geen eten meer maar ..eten. Jaloers zijn we op jullie avonturen. We zijn erg benieuwd naar die aparte hoed van San.
    Veel plezier verder.

Ria henk.